tirsdag den 27. december 2011

Julegave afsløring # 2 & Brødkurvs DIY

Jeg viste et lille snak peek af min mindste lillebors jule gave.
Her er den så, det er et par vaflede grydelapper al la Karen, og en brødkurv.
Idéen til kontrastfarven har jeg fra Lutter Idyl.


Kurven er hæklet med to tråd havblik, på nål 3, for at gøre den godt fast.
Jeg har lavet en cirkel med 6 m. og taget 6 maske ud, i hver cirkel, indtil jeg opnåede den ønskede størrelse, i dette tilfælde indtil der var 23 masker imellem udtagningerne, og så har jeg bare hæklet lide op indtil at jeg havde den ønskede højde på kurven.
Og det bedste af det hele var at min 19 årige lillebror, faktisk syntes at gaven var ret fed, og han blev derfor meget glad for den. Så er det jo igen helt perfekt at give hjemmelavet gaver.

8 kommentarer:

  1. hej
    sikke en flot kurv... den er kanon

    SvarSlet
  2. Ja den blev super god, lidt kedelig at lave, men er helt vild med resultatet. Så er igang med en mere til min anden bror.

    SvarSlet
  3. Flotte ting! Bliver kurven helt flad i bunden når man tager 6 ud på hver runde? Og det garn du har brugt, er det noget specielt, eller kan man også bare bruge almindelig bomuld, og opnå samme fasthed?

    SvarSlet
    Svar
    1. Havblik er en smugle tykkere end alm. Bomuld, men du kan sagtens bruge alm. det skal bare være meget stremt, for at få den stivet i kanterne.
      Ja den bliver helt flad når man tager 6 ud på hver omgang, men har også lige givet den en tur med strygehjernet inden jeg hæklede den ude udtagninger.

      Jeg laver udtagninger samme sted et godt stykke af vejen, men så laver jeg dem forskudt, for at undgå at den bliver næsten 6 kantet.

      Slet
  4. Nåh ja, og laver du udtagningerne "samme sted" så de danner striber/mønster ud fra midten, eller...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du har fået svar nok, i ovenstående, ellers spørger du bare igen.

      Slet
  5. Hej må man få opskriften på grydelapperne de ser bare så fede ud og lige noget jeg gerne ville give mig i kast med. Hilsen flux

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Flux
      Opskriften kan vist stadig købes i stof og stil, men ligger også på Karen klarebæks blog, blot i børne udgave.
      Jeg har nu bare fuldt hendes opskrift, og så bare med 48 masker istedet.
      http://karenklarbaeksverden.blogspot.dk/2010/11/diy-brneminigrydelapper-nu-med-fuld.html

      Slet