torsdag den 6. maj 2010

Smarte boller


Dette der boller, der altid bør ligge i din fryser.
Inspireret af Spis bedre for nogle måneder siden, har jeg lavet denne opskrift.
1 pak. Gær
5 dl. Vand
2 spk. Olie
1 tsk. salt
2 Håndfulde Speltflager
4 Håndfulde Spelt fuldkornsmel
ca 6 dl. Speltsigtemel.

Opløs gæren i vandet, rør de øvrige ingredienser i. Pas på med sigtemelet.
Når dejen har en god fast konsistens, ikke for tør. Stilles det til hævning i 30 min.

Slå dejen ned, og lav 16 boller, sæt dem på noget der kan komme i din fryser.
Lav bollerne hæve i 30 min. Og stil dem herefter i fryseren.

De frosne dejklumper/Boller sættes i en kold ovn og bages i ca 15 min. på 200 grader Varmluft. (Alt efter ovn)

Jeg har altid sådanne dejklumper liggende i fryseren. Så har vi altid noget at byde uanmælte gæster, og andet godtfolk på. Og så er det jo bare så dejligt at servere friskbagt brød, uden den store forberedelse, på dagen.

4 kommentarer:

  1. Hej Josefine
    Tak for boller i går, de skal helt sikkert prøves af herhjemme, smart med bare at have dem i fryseren :)
    Her er der link til 580 annoncer med legemad (det er ikke hæklet det hele, men man kan hurtig bladre lidt rundt og det er bare så fint det hele):
    http://www.etsy.com/search_results.php?search_query=food&filter%5B0%5D=handmade&filter%5B1%5D=children&filter%5B2%5D=toy&filter%5B3%5D=food&page=1
    Ha en god dag og god weekend.
    KH Mette

    SvarSlet
  2. Hey det er mig igen....

    Her er der en søgning kun med hæklet mad:
    http://www.etsy.com/search_results.php?search_query=crocheted+food+&search_type=handmade

    og hvis du søger på 'patterns' også, kan man købe mønstre også, men lad være med det, det kunne jo være farligt ;)

    SvarSlet
  3. Hej Mette.
    Tak for linkene, nu må jeg håbe at jeg ikke bliver alt for inspireret, eller købelysten:-)
    Og ja synes det er dejlig nemt med de boller, og så er de også ret gode.

    SvarSlet
  4. Kan jeg bare bruge alm.mel og fx havregryn?

    SvarSlet